Hopp til hovedinnholdet
Toggle mobile menu

Misbruk av e-handel i forbindelse med salg av piratvarer

Ifølge undersøkelsen øker antall aktører som henvender seg til forbrukere (B2C) gjennom e-handel stadig. Mellom 2018 og 2020 økte online detaljhandelen med 41% i de store økonomiene, sammenliknet med en økning på 1% i detaljhandel som ikke foregikk på nett.

Problemet med falske varer på nett er betydelig og økende

Useriøse og uredelige aktører har blitt mer utbredt i e-handelsmarkedene da det er relativt enkelt å sette opp nettsteder som selger forfalskede varer. Stadig nye fremgangsmåter tas i bruk for å infiltrere e-handelsplattformer med forfalskede produkter.

Håndhevingsmyndigheter på tvers av Europa er involvert i å identifisere og stenge ned svindelsider og samarbeide med plattformoperatører og varemerkeeiere for å iverksette tiltak mot salg av forfalskninger. Men problemet er fortsatt betydelig og økende.

Utfordringene med å beslaglegge piratvarer har blitt større gjennom at falske produkter bestilles på nett og sendes som små postforsendelser direkte til forbrukerne. Bakmennene er flinke til å utnytte svakheter i distribusjonsnettet for å skjule og forenkle den ulovlige virksomheten.

Rapporten peker på at det er en utfordring at posten og tollmyndighetene ikke kan skanne alle brev og småpakker, og dermed har begrenset kapasitet til å oppdage forfalskninger som omsettes internasjonalt, ettersom forsendelsene med falske varer er blandet med milliarder av lovlige varer.

Samarbeidsavtaler for bekjempelse av piratvarestrømmen online

EU-kommisjonen har tatt initiativ til at det er inngått intensjonsavtaler mellom interessenter om styrket samarbeid for å bekjempe handelen med piratkopier online, samt øke innsatsen for å oppdage og gripe inn mot nettsteder som selger forfalskede varer.

Avtalene (Memorandum of Understanding) er blant annet inngått mellom en del store e-handelsplattformer, varemerkeeiere og andre interessenter for å fremme god praksis. 

Les mer om avtalene på nettsiden til EU-kommisjonen (ec.europa.eu)

Store e-plattformoperatører gjør grep

Store plattformer som tilrettelegger for salg av varer på nett har utviklet forskjellige tiltak for å bekjempe piratvaresalg på deres online-markedsplasser. Her kan du lese mer om ulike globale e-handelsaktørers verktøy, som gjør det mulig for rettighetshaverne å rapportere og fjerne krenkende annonser for å beskytte deres merkevarer.

Plattformenes evne til i tilstrekkelig grad å kontrollere tredjepartsselgere og uavhengige forhandlere har imidlertid vist seg å være en utfordring, og det må stadig gjøres flere og bedre tiltak for å forbedre mekanismene for å identifisere og straffe bakmennene bak piratvarehandelen.

Fremdeles behov for ytterligere tiltak

Analysene i rapporten viser at nettverkene bak piratvarehandelen arbeider dynamisk. Det er behov for ytterligere undersøkelser om utviklingen både på bransjenivå og gjennom case-studier. Det bør videre fokuseres på å identifisere og forbedre hvilke reaksjoner som skal iverksettes på nye utfordringer, og fremmes effektive retningslinjer og «beste praksiser» for å imøtegå problemene.  

Her finner du rapporten «Misuse of E-Commerce for Trade in Counterfeits» (pdf)

Sist oppdatert: 1. november 2021