Hopp til hovedinnholdet
Toggle mobile menu

Useriøse nettsider finansieres av seriøse merkevarer

Nettsteder som tilbyr piratkopierte varer eller gir tilgang til ulovlig nedlastet musikk, film, e-bøker og lignende, finansieres ofte ved hjelp av annonseinntekter fra lovlige næringslivsaktører. EU-Observatoriet har nå utført en studie som ser på omfanget av dette problemet. Studien ser også nærmere på hvilke aktører som kan gjøre tiltak for å stoppe pengestrømmen til nettsteder som krenker andres rettigheter.
EU-rapport_Digital_markedsføring.jpg
Illustrasjonsfoto: iStock

Studien analyserer hvordan digital annonsering er med på å finansiere nettsteder som mistenkes for å krenke andres rettigheter, og ser på utbredelsen av slik praksis. Rapporten tar for seg hvilke typer varemerker som annonserer på slike sider, og hvem som plasserer annonsene der.

Studien konkluderer med at det ligger et stort potensiale i å beskytte immaterielle rettigheter ved at annonsemarkedet og varemerke-eierne tar disse problemstillingene inn over seg og gjør grep som stanser annonseinntektene til de useriøse nettstedene.

Les mer om rapporten fra EU-Observatoriet