Hopp til hovedinnholdet
Toggle mobile menu

5 grunner til å unngå piratkopier

Å kjøpe en uekte Gucci-solbrille er kanskje ikke så uskyldig som du tror. Piratkopiering kan ha alvorlige konsekvenser både for deg og samfunnet. Her er 5 grunner til hvorfor du bør unngå piratkopier:
Faksimile fra annonse på finn.no: annonsebanner
Faksimile fra annonse på finn.no

1. Ikke lek med helsen din

For de som piratkopierer andres produkter og legemidler er det kortvarig profitt som teller. De behøver ikke tenke på renommé eller kvalitet, og bruker gjerne billige, men helseskadelig stoffer.

2. Ikke støtt kriminelle

Sammenhengen mellom piratkopier og organisert kriminalitet blir stadig bedre dokumentert. Ifølge FN er piratkopiering nå regnet for å være en av de største inntektskildene til organiserte kriminelle.

3. Ikke ødelegg jobbmarkedet

Piratvirksomhet betyr enorme inntektstap for mange bedrifter. Samfunnet mister store skatte- og avgiftsinntekster. De lovlige virksomhetene blir utsatt for urettferdig konkurranse fra virksomheter som lever av å stjele andres ideer.

4. Vern om miljøet

Enorme mengder piratkopierte varer må kastes hvert år. Bruk av giftstoffer og usikkerhet knyttet til kjemikalier i ulovlige produkter gjør resirkulering vanskelig.

5. Ikke utnytt sårbar arbeidskraft

Fordi piratkopier ofte blir produsert ulovlig i den svarte økonomien, finnes ingen kontroll av arbeidsforholdene der piratkopiene lages. Dette setter arbeiderne i disse produksjonslokalene i en sårbar situasjon, og faren for utnyttelse er enda større enn ellers.

 

 

Les mer om piratkopiering og varemerkeforfalskning på velgekte.no

 

Ikon_velgekte

Dette er velgekte.no

  • Velgekte.no er en opplysningsside om piratkopiering og varemerkeforfalskning
  • Siden er opprettet og driftes av Patentstyret, i samarbeid med Tolletaten og Kultur- og likestillingsdepartementet
Ikon lys

Sjekkliste til shoppingturen

  • Er prisen urealistisk lav?
  • Mangler det kvittering og garanti?
  • Er emballasje, tekst og bilder av dårlig kvalitet?
  • Lukter produktet sterkt av lim, plastikk og kjemikalier?
  • Er det slurvete og ujevn søm i tekstiler og lær?
  • Står salgsstedet i stil med merkevarens image?