Toggle mobile menu

Amazon til sak mot influensere for markedsføring falske merkevarer

I november 2020 saksøkte Amazon 13 personer og virksomheter for å markedsføre og tilrettelegge for salg av piratkopierte luksusvarer gjennom Amazons nettbutikker. Salget strider mot lov og mot Amazons retningslinjer.
Domsavgjorelser_ill.jpg
To influensere må betale erstatning og er stengt ute fra videre handel på Amazon for alltid etter å ha solgt piratkopier via handelsplattformen. Illustrasjonsbilde: iStock

De tiltalte brukte Instagram, Facebook og Tik Tok profiler til å markedsføre og selge falske vesker, belter og lommebøker fra kjente merkevarer som Gucci og Dior. De opererte i fellesskap for å selge de falske varene og spre reklame om disse.

Brukte utspekulert metode

Blant de 13 saksøkte var to influensere som sammen med de øvrige tiltalte brukte en spesiell metode for å unngå Amazons anti-piratkopieringsmekanismer og retningslinjer.

De to influenserne la ut innlegg med bilde på sine Instagram og Tik Tok kontoer, og henviste til sine egne nettsider. Bildene i innleggene viste to produkter side om side. Det ene produktet var ett generisk produkt uten varemerke, mens det andre var et piratkopiert luksusprodukt. I teksten sto det: «Bestill dette/Motta dette».

 

Kilde: Amazon court filing

Kilde: CNBC

 «Motta dette» refererte til at hvis du gikk inn på Amazon og bestilte det generiske produktet, ville du motta den falske merkevaren.

Fordi det tilsynelatende bare var generiske produkter fra de medsammensvorne forhandlerne på Amazon, var hensikten til influenserne og de andre saksøkte å gå under radaren for Amazons systemer, som skal hindre salg av piratkopier på deres plattform.
Influenserne la også ut flere videoer på sosiale medier der de promoterte kvaliteten på de piratkopierte varene man kunne kjøpe.

Inngått forlik – erstatning går til bevisstgjøringskampanje mot piratkopiering

Influenserne fortsatte salget til tross for søksmålet, men i slutten av september 2021 ble det inngått forlik mellom influenserne og Amazon.

De to influenserne må betale erstatning og er stengt ute fra videre handel på Amazon for alltid. De har videre gått med på å bidra til videre etterforskning av de øvrige saksøkte.

Deler av erstatningen går til bevisstgjøringskampanjer rettet mot unge mellom 13 og 24 år.

Amazon har opprettet egen anti-piratkopieringsenhet

I Amazons egen pressemelding om saken uttaler de at de fortsetter å bruke ressurser på å stoppe piratkopierte varer fra å komme inn i deres butikker. De oppfordrer også sosiale medier til å undersøke, overvåke og iverksette tiltak mot aktører som bruker plattformene deres til å spre piratkopierte varer.

Les mer om IPR-verktøyene på de forskjellige store, internasjonale e-handelsplattformene, samt hvordan du kan finne dem her

Les pressemeldingen fra Amazon om forliket her (lenke til aboutamazon.com)

Les om liknende sak der Facebook og Gucci gikk samen om søksmål mot Facebook og instagram-bruker som solgte falske varer (lenke til reuters.com)