Hva kan du gjøre hvis du har kjøpt en piratkopi?

Enten du har handlet på nettet eller i en butikk kan du kan du bli lurt. Her har vi samlet noen tips om hva du kan gjøre hvis du oppdager at du har kjøpt en piratkopiert vare.

Hvis det viser seg at du har kjøpt et produkt som du trodde var ekte, har du rett til å klage (reklamere).

Hvis du har kjøpt varen av en profesjonell selger, har du normalt to års klagefrist (reklamasjonstid). Hvis det dreier seg om et produkt som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i fem år i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Har du kjøpt varen av en privatperson, har du to års klagerist. i henhold til kjøpsloven.

Kjøp i EU/EØS
I EU/EØS er fristen for å klage minimum to år

Kjøp utenfor EU/EØS
Det er stor variasjon i hvordan forbrukerrettigheter håndteres i ulike deler av verden. Hvis du har kjøpt en vare fra en butikk/nettbutikk utenfor EU eller EØS, må du sjekke vilkårene til butikken og reglene i det landet du har kjøpt varen fra.

Hvis du har handlet det som viser seg å være en piratkopi fra en nettbutikk, via telefon eller på gata, kan du bruke angreretten din innen 14 dager etter at du har mottatt varen.

Kjøp i EU/EØS
Angreretten gjelder også for kjøp i hele EU/EØS-området.

OBS! Angrerette gjelder ikke når du har kjøpt varen i fysisk butikk eller fra en privatperson.

Hvis du har kjøpt et produkt som viser seg å være en piratkopi bør du kontakte selgeren umiddelbart for å prøve å kansellere kjøpet.

Det er viktig for originalprodusenten å bli informert om at deres produkter utsettes for piratkopiering. Det kan bidra til å stoppe de som produserer og selger piratkopierer.

  • Legg gjerne ved dokumentasjon, som for eksempel kopi av eventuell annonse og bilder av produktet du har kjøpt.
  • Oppgi når og hvor produktet ble kjøpt. 

Tolletaten

Hvis du har mistanke om smugling og salg av falske varer, kan du ringe Tolletatens tipstelefon 915 04 812

Du kan også sende e-post til ipr.tad@toll.no.

Du kan tipse anonymt. Tolletaten har taushetsplikt. og behandler alle henvendelser konfidensielt.

DSB

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) jobber for at det skal tilbys trygge produkter og forbrukertjenester på markedet.

Hvis du har opplevd uønskede, eventuelt farlige hendelser knyttet til sikkerheten ved et produkt du har kjøpt, vil vi gjerne at du melder fra om dette.

Direktoratet for medisinske produkter (tidligere Legemiddelverket).

Har du kjøpt det du mistenker er falske legemidler kan du kontakte Direktoratet for medisinske produkter.

 

 

Er varen kjøpt med kredittkort?

Brukte du kredittkort da du kjøpte den falske varen? Da kan du kontakte leverandøren av kredittkortet med et krav om å få pengene tilbake.

Hvis leverandøren av kredittkortet ikke vil betale, kan du eventuelt sende en klage til Finanstilsynet.

Les mer om Ofte kopierte varer Icon

Ofte kopierte varer

Før var piratkopiering bare vanlig for luksus- og merkevarer som vesker, klokker og klær. Nå piratkopieres alt fra batterier, kosmetikk og medisiner til leker, matvarer og reservedeler til biler.

Les mer om 8 grunner til å unngå piratkopier Icon

8 grunner til å unngå piratkopier

Kjøp av piratkopierte varer blir av mange sett på som mindre alvorlig, men konsekvensene kan strekke seg langt ut over hva man umiddelbart får øye på, både for enkeltpersoner og for samfunnet.